Sunday, May 2, 2010

Bidang kejururawatan.


Dalam bidang penjagaan kesihatan, jururawat adalah seseorang yang bertugas sebagai penjagaanprofesional. Jururawat bertanggungjawab bagi keselamatan dan menyembuhkan mereka yang sakit teruk, penjagaan kesihatan bagi mereka yang sihat, dan menangani kecemasan dalam semua keadaan membahayakan nyawa dalam semua bidang penjagaan kesihatan.

Jabatan kejururawatan adalah [plan penjagaan jururawat, plan penjagaan], kadang-kadang memerlukannya bekerjasama dengan ahli fizik, ahli terapi,pesakit, keluarga pesakit dan rakan sejawat.Di united state dan united kingdom,[latihan kejururawatan], seperti [pakar klinik kerujurwatan] dan [jururawat terlatih],diagnosis masalah kesihatan dan menentukan [pengubatan]dan lain-lain terapi.jururawat akan membantu koordinat membantu menjaga pesakit yang dijalankan oleh ahli kesihatan yang lain seperti ahli terapi, pembantu perubatan terlatih, pakar pemakanan dan lain-lain. jururawat akan menyediakan segala tugasan antara satu-satu jabatan contonya seperti dengan ahli terapi dan pakar jururawat.



Kenapa tiba-tiba je saya post pasal jururawat???

sebab saia terfikir untuk mengambil bidang ini sebagai kerjaya.

soalan: kenapa nak jadi jururawat??

Pada pendapat saya jururawat ni merupakan bidang kerjaya yang mencabar dan menyeronokkan.Sebagai seorang jururawat kita kena bayak bersabar dalam menghadapi keadaan atau tingkah laku seseorang pesakit.Orang kata lain orang lain ragamnya.Jadi kesabaran penting dalam kerjaya ini.Saya juga boleh tolong orang dan membuat pembaharuan dalam kehidupan seseorang.Selain itu ia juga dapat memberi manfaat kepada diri sendiri kerana bukan sahaja saya dapat membantu orang lain ,tetapi juga memahami erti kehidupan yang sebenar.Betapa berharganya nyawa kita.So it needs patient when involving nursing as it is a very challenging career.


Kemungkinan besar saia akan pilih UNIKL royal college medicine perak dan amek course nursing.senang na kerja nnt..lagipun nursing ni merangkumi 1 world.


KALAU ADA SAPA YANG NA BAGI PENDAPAT OR KOMEN APE2..SILALAH COMMENT YE!SANGAT DIHARGAI.TQ



2 comments:

Nashays said...

semoga menjadi jururawat yang baik dan selamat

~teera~ said...

trima kasih nashays..